----- autorzy_ludzie Dęblin: 1,5 miliarda na lotnisko i samoloty
drukuj

Dęblin: 1,5 miliarda na lotnisko i samoloty

Wysłużone samoloty TS-11 Iskra przejdą na zasłużoną emeryturę

Fot. Dorota Awiorko-Klimek

Za trzy lata dęblińskie lotnisko będzie jednym z najnowocześniejszych w kraju. I tu będą stacjonować samoloty szkolno-bojowe najnowszej generacji. Cała inwestycja pochłonie 1,5 mld zł.

Planowany przez wojsko zakup samolotów szkolenia zaawansowanego (LIFT) wymusił dostosowanie lotniska i jego infrastruktury do wymagań stawianych przez nowe maszyny. To oznacza kilkanaście dużych inwestycji na lotnisku 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

– Przy projektowaniu i modernizacji wzorujemy się na lotniskach w Poznaniu i Łasku, gdzie stacjonują samoloty F-16 – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Chodzi o budowę portu lotniczego, strażnicy wojskowej straży pożarnej, tzw. domku pilota i domku eskadrowego. Powstaną też hangary, budynki symulatorów i spadochroniarnia. Generalny remont przejdą także obecnie wykorzystywane budynki.

Prace już się zaczęły. – W całości wyremontowaliśmy pas startowy. Termin zakończenia większości prac przewidujemy na 2013 r. Ok. 600 mln pochłonie modernizacja dęblińskiego lotniska, reszta z 1,5 mld zł ma pójść na nowe samoloty, które będą tu stacjonować – dodaje Grabarczuk.

Nowe LIFT-y zastąpią wysłużone samoloty TS-11 Iskra, na których dziś w Dęblinie szkolą się piloci. – Do służby w Polskich Siłach Powietrznych weszły samoloty F-16 – wyjaśnia Grabarczuk. – Aby zostać pilotem tych maszyn trzeba wcześniej przejść szkolenie na samolocie szkolenia zaawansowanego, a dziś takiego nie mamy. Zakup samolotu LIFT pozwoli na stworzenie narodowego systemu szkolenia pilotów F-16. Teraz szkolą się za granicą.

Do przetargu na samoloty LIFT stanęło pięć firm: BAE Systems (Wielka Brytania), Korea Aerospace Industries Ltd. (Korea Południowa), Alenia Aermacchi S.p.A (Włochy), Aero Vodochody a.s. (Czechy) oraz Patria Aviation Oy (Finlandia). Zwycięzca będzie musiał dostarczyć do 2015 r. 16 maszyn. Mają nam służyć co najmniej 30 lat.

– Nowoczesny samolot szkolno-bojowy to prawdziwy przeskok technologiczny, jakościowy i mentalny – komentuje płk pil. Waldemar Gołębiowski, dowódca 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego.

LOTNISKO W DĘBLINIE

Zaczęło się podczas I wojny światowej kiedy jednostki lotnictwa niemieckiego i austro-węgierskiego wykorzystywały poddęblińskie łąki jako lotnisko polowe. Od 1927 r. w Dęblinie działała Oficerska Szkoła Lotnictwa. Dęblińskie lotnisko wchodziło w skład węzła lotniskowego złożonego z lotnisk zapasowych w Zajezierzu, Gołębiu, Borowinie i Ułężu. W czasie kampanii wrześniowej w 1939 roku obiekty szkoły i lotnisko było bombardowane. Po wojnie lotnisko było wykorzystywane do celów reaktywowanej Wojskowej Szkoły Pilotów (dzisiejszej Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych).

Zdjęcia

  • Wysłużone samoloty TS-11 Iskra przejdą na zasłużoną emeryturę

Zaloguj się lub utwórz konto, by oceniać

Komentarze
lioncat
lioncat sob., 2010-11-06 05:52

Szkoda zatraconej polskiej myśli technicznej ...

Mieliśmy znakomitych konstruktorów lotniczych i nie tylko ... A teraz tylko obce technologie i import.

godziemba
godziemba sob., 2010-11-06 08:59

aha, fajnie - "za trzy lata", jasne...

teraz gdy przegrają wybory platfusy zapiszczą w gwNIE i tvNIE:

- "przecież chcieliśmy unowocześnić Armię !!! w 2013..."

i zapomną o tym, że likwidacja polskiego przemysłu, realizacja żądań ŚKŻ, stadiony oraz inne "tuskie fanaberie" wykończyły bolandyjski budżet na dziesięciolecia...
http://biznes.interia.pl/news/rybinski-tusk-robi-dlugi-jak-gierek,1533850

Jam... z tego co mnie boli!
rejnbou.uorior
rejnbou.uorior sob., 2010-11-06 07:44

godziemba podpisuje się

godziemba podpisuje się hasłem identycznym jak motto wyborczej (motto wyborczej jest trochę bardziej logiczne)

godziemba
godziemba sob., 2010-11-06 07:57

gwno "wymyśliło" to hasło rok temu

@rejnbou.uorior:

ja używam go od 3 lat i w przeciwieństwie do gwna zależy mi na Polsce, a NIE BOLANDII...

proszę czytać i sprawdzać fakty zanim zacznie się pisać głupstwa ;)

Jam... z tego co mnie boli!
KSW
KSW sob., 2010-11-06 20:44

................

W czasie gdy samoloty TS-11 wchodziły do służby, były to maszyny na poziomie.... i niestety służą do dziś. Po drodze był jeszcze pomysł jakiś tzn samolot I-22 no ale jak skończył wszyscy wiemy . Dzisiaj stajemy do jakiegost am przetargu... Co możemy utargować. Pewnie stare maszyny pokroju BEA Hawk, bo nie sądzę żę coś nowszego(patrz zakup mysliwców)

www.autonom.pl
tomtom
tomtom pon., 2010-11-08 09:27

Co zostało z Irydy ?

@KSW:

W latach 1992-1996 w 58 lotniczym pułku szkolnym użytkowano 8 egzemplarzy samolotu Iryda. Od 1996 w hangarach Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu stoi bezużytecznie prawdopodobnie 16 maszyn.
Maszynę o numerze bocznym 301 przekazano w 2006 roku do Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie. Jest to jedyny w pełni sprawny i technicznie zdolny do lotu, egzemplarz tego samolotu. Nie może jednak latać ze względu na brak odpowiednich zezwoleń i certyfikatów.
Maszyna o numerze 204 stoi w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, tuż obok TS-11 Iskra. Maszyna o numerze 202 stoi na placu lotniska Radom-Sadków.
Dużo na temat programu Iryda: http://www.militarium.net/viewart.php?aid=328
To był ostatni, polski samolot odrzutowy. Szkoda.
Czesi mają swój nowoczesny Aero L-159 Alca. Ta ciekawa konstrukcja opr. szkolnej występuje w wersji bojowej. Może padnie na ten samolot? Lepiej dogadywać się z "bratankami" niż olewającymi nas wiecznie Amerykanami.

tom-tom